Tid för kontakt :
Mån-Fre: 08.00-17.00
Telefonnummer :
0739-901771
E-post :
5 tips för att somna

5 tips för att somna

12 januari, 2019 | 21:47

Har du svårt att somna? Om ja, då är du inte ensam. Här får du några enkla tips:

1. Lugna ner dina tankar innan du ska sova. Du kan exempelvis slappna av i 10-15 minuter eller göra en mindfulnessövning. Ett annat sätt är att skriva ner dina tankar/grubblerier innan läggdags. Då kan du släppa dem till ett senare skede.

2. Ge din kropp en tydlig dygnsrytm. Gå upp på morgonen och lägg dig samma tid på kvällen varje dag. Avsluta dina pågående aktiviteter i god tid före sängdags. Boosta din biologiska klocka med någon timme dagsljus varje dag.

3. Undvik skärmljus innan sänggående, exempelvis mobil, padda, tv, etcetera.

4. Träna. Fysisk aktivitet gör att du sover gott. Träna dock inte för nära inpå du ska lägga dig. Låt det gå några timmar mellan träning och sömn.

5. Drick en mugg varm mjölk med en nypa malen kardemumma och en nypa malen muskotnöt i. Drick 30 minuter innan sängdags.