Tid för kontakt :
Mån-Fre: 08.00-17.00
Telefonnummer :
0739-901771
E-post :
𝟑 användbara 𝐭𝐢𝐩𝐬 𝐟ö𝐫 𝐝𝐢𝐠 𝐬𝐨𝐦 𝐥𝐢𝐝𝐞𝐫 𝐚𝐯 𝐚𝐫𝐭𝐫𝐨𝐬

𝟑 𝐭𝐢𝐩𝐬 𝐟ö𝐫 𝐝𝐢𝐠 𝐬𝐨𝐦 𝐥𝐢𝐝𝐞𝐫 𝐚𝐯 𝐚𝐫𝐭𝐫𝐨𝐬

16/05/2022 | 12:32

⁣⁣1. 𝐇å𝐥𝐥 𝐝𝐢𝐠 𝐚𝐤𝐭𝐢𝐯. Passivitet gör inte besvären bättre. Snarare tvärtom. Försök hålla dig aktiv så mycket som möjligt. På den nivå som du med tanke på smärtan kan tillåta. Artros behandlas bäst med fysisk aktivitet.⁣⁣

2. 𝐒𝐭ä𝐫𝐤 𝐮𝐩𝐩 𝐦𝐮𝐬𝐤𝐮𝐥𝐚𝐭𝐮𝐫𝐞𝐧 runt den drabbade leden. Starka muskler runt omkring avlastar leden där du har artros. Adekvata styrkeövningar är något som är till god hjälp både för att minska smärta och kunna bibehålla fysisk aktivitet. Varierad belastning gynnar ledbroskets funktion. ⁣⁣

3. 𝐀𝐫𝐛𝐞𝐭𝐚 𝐦𝐞𝐝 𝐫ö𝐫𝐥𝐢𝐠𝐡𝐞𝐭. En artrosdrabbad led har en tendens att stelna till. Likaväl som du behöver stärka musklerna runt leden, behöver du också hålla igång rörligheten. Jag märker tydligt på mina patienter att smärtan avtar betydligt när rörligheten ökar. Oavsett om du har artros eller inte kan en led med nedsatt rörlighet ge smärta. ⁣⁣

𝐁𝐨𝐧𝐮𝐬𝐭𝐢𝐩𝐬: ⁣Om du är överviktig har du förhöjd risk för artros i framförallt höfter och knän. Studier visar exempelvis att risken för knäartros är cirka 8 gånger högre vid kraftig övervikt än vid normalvikt. Även lätt övervikt (7-8 kg) ökar risken för knäartros. ⁣⁣Lyckas du som har artos går ner i vikt blir besvären ofta betydligt mindre. Redan vid en liten viktnedgång ser man en påtaglig lindring av värk och smärta. ⁣⁣Så tipset är: Att gå ner i vikt är mödan värt.

Är du redo att lindra dina besvär?